طريقة انشاء مدونه اجنبيه والحصول على المحتوى الحصرى لتحقيق المزيد من الارباح

طريقة عمل مدونه اجنبيه ، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته متابعينا على تى جو موضوعنا اليوم فى غاية الاهميه ويبحث عنه الكثير من المدونين




انشا مدونة أجنبية واحصل على محتوى حصري.. الفكرة دي زي الطيارة في الجو، يعني هتطير بعيد وتحقق حلمك في إنشاء مدونة خاصة بيك تكون باللغة الأجنبية! حاسس إني هنا بحكيلك عن مغامرة جديدة، ومش مجرد مدونة عادية، لا لا، هيكون فيها حاجات جديدة وحصرية مش هتلاقيها في أي مكان تاني.

الشغف والإبداع هما الدافع الرئيسي وراء فكرة إنشاء مدونة أجنبية. بيكفي إنك تحب تكتب وتشارك مع الناس حكاياتك وخبراتك في مجال معين، وده اللي هيديك التحفيز إنك تبدأ هذه المغامرة. أول خطوة في الموضوع ده هي اختيار اللغة الأجنبية اللي هتكتب بيها، فاكتب بلغة بتحس بيها إنك قريب من القلوب.

طيب بس أزاي نختار موضوع المدونة؟ هنا الإبداع والتفكير الجديد هيكونوا أكتر من مجرد مجرد، لأنه لازم تختار موضوع مشوق ومثير للاهتمام. ممكن تركز على شغفك الشخصي، زي السفر والطعام والتكنولوجيا، أو تختار مواضيع اجتماعية وثقافية تؤثر في حياة الناس. افتح عقلك وخليه يستنشق أفكار جديدة ومختلفة!

كنت عارف إنك هتسأل عن البيع والربحية، صح؟ طبعًا الإجابة مش هتكون واضحة زي الشمس، لكن هتقدر تكسب من المدونة بطرق مختلفة، زي الإعلانات والشراكات وبيع المنتجات التابعة. لكن طبعاً دي مش بتيجي بالمسطرة، لازم تكتشف وتبتكر وتجرب حتى توصل لأفضل طريقة تناسبك.

تخليني أقولك حاجة، إنشاء مدونة مش مشروع سهل، هي دي مش مجرد خطوات تتمشى عليها زي الروبوت. لا لا! هي مغامرة مليئة بالتحديات والمشاكل، لكن دي الجمالية في الموضوع. لما تواجه تحديات، لازم تبقى قوي ومتحمس وتتغلب على الصعاب بشجاعة. كل مرحلة في رحلتك هتكون درس وتجربة جديدة.

أكيد هتبقى في محتاج لمصادر محتوى حصرية وموثوقة، عشان الناس تثق فيك وتحب تتابعك. هنا لازم تكون جدير بالثقة وتعرف تبحث عن المعلومات وتنتقي المصادر الصحيحة. إبدأ بالبحث عن المواقع والكتب والمجلات الموثوقة في مجال اهتمامك، واستفادة منها بأسلوبك الخاص.

وأخيرًا، النصيحة الذهبية: كن دايمًا أصيل ومميز. لا تحاول تكون نسخة مكررة عن أي حد تاني، لأن الأصالة هي اللي هتجذب القراء وتخليهم يرجعوا تاني وتاني لمدونتك. كن عفوي وطبيعي وشارك قصصك وتجاربك بكل صراحة وعفوية.

يا ريت لو حبيت تفهم حاجة واحدة، هو ممكن تلقى فشل وممكن تكون محتاج تعدي بره الصندوق وتجرب أشياء جديدة. ده جزء من المغامرة، يا بطل! استمتع بالرحلة ولا تيأس أبدًا.

عند اضافة اعلانات ادسنس على المدونه الاجنبيه هتلاحظ فرق شاسع جدا فى الأرباح وودا بسبب سعر النقرات من الدول الأوروبية , فان سعر النقرات على إعلانات ادسنس فى الدول الأوروبية يقدر بى اضعاف كثيره مقارنه بالمحتوى العربي .

لذا يجب عليك الإسراع من عمل مدونه اجنبيه , لأنها بالتأكيد سوف تجعلك تعتمد عليها اعتماد كليا وذلك بسبب الفرق الملحوظ بينها وبين المدونات العربية .

سنتطرق فى شرح اليوم الى :

  • انشاء مدونه اجنبيه
  • طريقة الحصول على محتوى اجنبى
  • كيفية جعل المحتوى حصرى بدرجة 100%
  • كيفية اثبات مدى حصرية المحتوى
واليكم شرح تفصيلى تابع الفيديو حتى تستطيع ان تحقق اعلى قدر من الاستفاده من الشرح.

فيديو الشرح


اليكم جميع الروابط بالفيديو
اضغط هنا للدخول لموقع اعادة صياغة التدوينات
اضغط هنا لاثبات حصرية المقال
اضغط هنا للحصول على محتويات حصريه
اضغط هنا للدخول الى جوجل ترند

اتمنى ان اكون قد وفقت فى توضيح الامور وان اعجبك الشرح برجاء مشاركته مع الاصدقاء حتى تعم الفائده ويسعدنى ايضا اشتراكك بقناتى على اليوتيوب حتى تكون اول المستفيدين لكم منى كل الحب والاحترام والى اللقاء فى موضوع جديد والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

4 تعليقات

  1. شكرا جزيلا لك أخي.
    لا يوجد رابط القالب الأجنبي الذي ذكرته في الفيديو
    1. ارسلته لك اخى فى تعليقك على اليوتيوب تحياتى اليك
  2. لوتكرمت أخي العزيز بطريقة اضافة اشترك معنا في القائمة البريدية وربطها ب feedburner.
    تحية شكر وتقدير من متابعك الوفي
    1. اسعدتنى زيارتك اخى الكريم حاضر هعمل حلقه بيها تحياتى اليك