ارشفة المدونه seo للظهور لمحركات بحث جوجل والحصول على اعلى نسبة زيارات

ارشفة الموضوعات seo للظهور لمحركات بحث جوجل والحصول على اعلى نسبة زيارات

ارشفة المدونه seo للظهور لمحركات بحث جوجل والحصول على اعلى نسبة زيارات

الكثير منا يبذل مجهود شاق فى كتابة موضوعات وتدوينات مهمه لكى يستفيد منها الزوار ولكنه يجد فى نهاية المطاف ان الموضوعات التى تعب من اجل ايصالها الى الزوار لا تظهر على محركات بحث جوجل ولا يستفيد منها احد .لذلك فاليوم سوف نتحدث عن حل لهذه المشكله عن طريق ارشفة الموضوعات seo تابعونا .

ارشفة الموضوعات للظهور فى محركات البحث

سنتحدث اليوم عن طريقتين من اهم طرق الارشفه والتى يتيحها لنا جوجل على اداة مشرفى المواقع لارشفة وفهرسة الموضوعات على محركات البحث الخاصه بجوجل وذلك بعد ضبط الاعدادات ووضع ملف الريبوت الذى يتيح لعناكب جوجل الدخول الى مدونتك وفحصها .

سنتحدث عن طريقتين وهما

  • ارشفة المواضيع عن طريق الزحف وجلب مثل جوجل
  • ارشفة المواضيع عن طريق محدد البيانات

تابع الفيديو لتوضيح الامر





اليكم حلقه جديده للارشفه بعد التحديث الجديد للسيرش قنصل

تحميل ملف الريبوت

اتمنى من الله ان اكون وفقت فى الشرح وتحقيق اكبر قدر من الاستفاده لكم واذ اعجبك الموضوع لا تنسى مشاركته مع اصدقائك حتى تعم الفائده لكم منى كل الحب والتقدير.

لا تنسو الاشنراك فى قناتى على يوتيوب حتى تستفيد بكل الشروحات التى نقدمها واذ كان لك اى استفسار اتركه فى التعليق وسوف اقوم بالرد عليكم ان شاء الله

38 تعليقًا

  1. تسلم يا فنان
    1. اشكرك اخى اسعدتنى زيارتك
  2. مش عارف احط ملف الريبوت
    1. تواصل معى اخى على ماسنجر وان شاء الله نحل المشكله
  3. Thank you very much 👍👍👍👍👍👍
    1. العفو اخى الكريم لا شكر على واجب
  4. يا استاد اينهوا الربط
    1. اولا اسعدتنى زيارتك اخى الكريم ثانيا الروابط موجوده اسفل الفيديو اخى اضغط على كلمة تحميل ملف الريبوت ثالثا ودا اهم ان الحلقه دى قديمه وخاصه بواجهة السيرش قنصل القديمه لكن انا نزلت حلقه عن الواجهه الجديده للسيرش قنصل واصبح الموضوع اسهل وافضل من الاول ورابط الحلقه موجود ايضا تحت الفيديو تحياتى اليك اخى الكريم
  5. علي فكره يا اخي الفاضل متخلنيش ازعل منك علشان انا ماشي معاك انتا خطوه بخطوه وجيت عند ملف الريبوت ده ومش عارف اوصلو فانا اعمل اي دلوقت مكملش مع حضرتك ولا اي
    1. اخى الرابط شغال وانا جربته دلوقتى لما بعت الرساله تانى شى الحلقه دى على الواجهه القديمه ادخل شوف الارشفه على الواجهه الجديده الروابط تحت الفيديو وعلى العموم هكتبلك الريبوت هنا بس الاكيد مش هتعرف تنسخه

      User-agent: *
      Disallow: /search?updated-min=
      Disallow: /search?updated-max=
      Disallow: /search/label/*?updated-min=
      Disallow: /search/label/*?updated-max=

      Allow: /
      Sitemap: https://t-g0.blogspot.com/sitemap.xml

      اخر شى اخى اتمنى مراعات الاسلوب اثناء التعليق اخى الكريم انا بقدم ليك معلومه انا وصلت ليها تحياتى اليك اخى الكريم
    2. الشفره لما كتبتها هنااتكتبت غلط القالب بيغير شكلها حمل الريبوت اخى الكريم الرابط يعمل بشكل جيد
  6. علي فكره انا والهي حاولت اكتر من مره ومنفعش وكل مره يدخلني في صفحات تانيه وتحميلات تانيه وبرضو مش عارف اعمل اي لوينفع حضرتك تبعتوهلي علشان اقدر امشي معاك خطوه بخطوه يبقا كتر خيرك وانا عملت اشترك للقناه بتاعتك علي علشان لقيت اسلوبك في توصيل المعلومه قويس خالص بس انا جيت عند الريبوت والشغل الاخير ده بصراحه ووقفت
  7. انا مش لا الاكواد إللي المفروض احطها في الروبوت
    1. اخى الموضوع قديم قبل تعديل السيرش قنصل يوجد رابط داخل التدوينه بالتحديث الجديد ويمكنك ايضا الضغط مولا على الرابط وفتحه فى صفحه جديده تحياتى لك اخى الكريم
  8. انا مش لاقيه الرابط كنت فرحانه وماشيه معاك خطوه خطوه بجد زعلت
  9. بلييز طريقتك جميله في الشرح وفرحانه ان لاقيت انسان محترم زيك يظبطلي الدنيا بدخل والله ع الرابط بيجبلي اعلانات ممكن تحل ليا المشكله بلييز
    1. اختى الرابط شغال مفيش اعلانات دا رقم واحد رقم اتنين الحلقه دى قديمه على الواجهه القديمه ادخلى شوفى الحلقه الجديده الرابط موجود تحت الفيديو
    2. لو بيظهر ليكى اعلانات انتظرى 20 ثانيه بيتحول تلقائى بس 20 ثانيه
  10. موضوعك مشكور جدا وانا برضو نفس مشكله الناس ال اتكلموا فيها كنت ماشي خطوه بخطوه وبرضو الملف دا مش لاقيه
    1. تم حل المشكله اخى الكريم تحياتى اليك
  11. السلام عليكم اخي الحبيب
    انا فعلت مدونه ولكن ماعرفت كيف اضبطها واضيف اليها اعلانات
    1. تواصل معى اخى الكريم على صفحة الفيس بوك وان شاء الله هخليك تظبط كل شئ تحياتى اليك
  12. السلام عليكم كيفك يا اخويا انا اختك من السعودية
    ادوات مشرفي المواقع في جوجل عندي بالاصدار الجديد فما عندي الزحف ولا زحف قوقل ولا شيء
    اتمنى مساعدتي
    ويعطيييك الف عافية
    1. اهلا بك اختى الكريمه اداوات مشرفى المواقع فعلا اتغير شكله وانا نزلت حلقتين حاصه بالموضوع دا تقدرى تطبقيها من الرابط دا عن طريق الهاتف او الحاسوب تحياتى اليك
      https://t-g0.blogspot.com/2019/10/Google-Search-Console.html
    2. او اكتبى فوق فى علامة البحث ارشفة هيظهر ليكى كل المواضيه تحياتى اليك
  13. يعطيك الف عافية
    جزاك الله خير
    1. اشكرك اخى الكريم تحياتى اليك
  14. اخوي الله يسعدك كيف اقدر اجيب اعلانات ادسنس
  15. اخوي الله يسعدك كيف اقدر اجيب اعلانات ادسنس
  16. كيف يمكن الاضافة اكثر من مدونة في قسم واحد
    تحياتي
  17. للامانة انت رائع في الشرح وامين ومخلص
    1. اشكرك اخى الكريم
  18. كان الفضل بعد الله لك استاذي الكريم في تطوير مدونتي شيئا فشيئا . كل الاحترام والتقدير لشخصكم الراقي المحترم
    1. شرف لى اخى الكريم واسعدتنى متابعتك المستمره تقبل تحياتى
  19. طيب اسم مدونتك كدة مش موجود في الملف الجديد ، مش هنشبل حاجة وهنحط نفس المكتوب ولا بعد sitemap هنحط اسم مدونتنا احنا ع طول من غير ما نحذف حاجة؟
    1. اولا اسعدتنى زيارتك ثانيا الموضوع قديم دا كان على واجهة السيرش قنصل قبل تعديله تقدرى تشوفى الموضوع بشكل اوضح من الروابط التاليه
      الارشفه عن طريق الهاتف

      https://t-g0.blogspot.com/2019/10/Google-Search-Console.html

      الارشفه عن طريق الحاسوب

      https://t-g0.blogspot.com/2019/04/fahresgoogle.html

      تقبلى تحياتى
  20. ارجو من حضرتك زيارة مدونتي وإعطائي النصائح لتحسينها. فهذا شرف لي اولا وخدمة اخرى تقدمها لي . وصدقني ساذكر فضلك بعد الله دائما. وسادعو لك دوما ايها الراقي> انا اعمل في مجال الترجمة والتدريس وكتابة المحتوى. وهذه اول مدونة لي رغم كبر سني . مع كل الاحترام
    nabiltnt.blogspot.com
    1. حضرتك تاامرنى وانا تحت امرك ربنا يديك الصحة وطولة العمر